[an error occurred while processing this directive] TATA37 Intervallberäkningar
Åter till kurshemsidan för TATA37 Swedish flag

Projekt: Intervallberäkningar

Handledare

Hans Lundmark halun@mai.liu.se

Beskrivning

Intervallaritmetik är ett sätt att producera stringenta feluppskattningar vid numeriska beräkningar. Man får med andra ord inte bara en numerisk approximation av svaret, utan en undre och en övre gräns som det garanterat ligger mellan. Enkelt exempel: om x ligger mellan a och A, och y ligger mellan b och B, så måste x+y ligga mellan a+b och A+B. Vid flyttalsaritmetik avrundar man a+b neråt och A+B uppåt för att garantera inklusion.

Detta projekt går ut på att lära sig den grundläggande teorin för intervallaritmetik och skriva ett eller flera datorprogram (plus dokumentation) som utnyttjar detta. Exakt vad detta innebär varierar beroende på intresse och antal studenter i gruppen. Här är några idéer:

  • Sätta sig in i något eller några färdiga mjukvarupaket. Eventuellt göra en jämförande sammanställning.
  • Själv implementera ett eget paket; kanske ett rudimentärt bara för övnings skull, eller något mer ambitiöst, t ex med godtycklig precision.
  • Skriva program som tillämpar intervallaritmetik, t ex grafritare, rotfinnare, optimeringsprogram, ODE-lösare.

Resurser på nätet

British flag

Project: Interval computations

Supervisor

Hans Lundmark halun@mai.liu.se

Description

Interval arithmetic is a way of producing rigorous error bounds for numerical computations. The result of the computation is not just a single number, but a lower and an upper bound which are guaranteed to enclose the true answer. A simple example: if x lies between a and A, and y lies between b and B, then x+y must lie between a+b and A+B. When using floating point arithmetic, a+b is rounded downwards and A+B upwards, in order to guarantee inclusion.

The purpose of this project is to learn the basic theory of interval arithmetic, and to write one ore several computer programs (plus documentation) using it. Exactly what this entails depends on the number of students in the group, and on their interests. Here are a few ideas:

  • Get acquainted with some available software packages and compare them.
  • Implement your own package; perhaps just a rudimentary one for practice, or something more ambitions, such as a package for arbitrary precision interval arithmetic.
  • Write applications that use interval arithmetic (graph plotter, root finder, optimizer, ODE solver, etc.).

Web resources


Senast uppdaterad: 2010-04-16